EKTHESIKIPOSPRASINIZO2017  

ΤΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΕΙΝΑΙ ΙΣΟΡΡΟΠΗΜΕΝΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ;

Μια ισορροπημένη διατροφή δίνει στο σώμα όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται για να λειτουργεί σωστά. Αυτό σημαίνει να παίρνει τις καθημερινές θερμίδες που χρειάζεται από φρέσκα φρούτα, φρέσκα λαχανικά, προϊόντα ολικής αλέσεως, όσπρια, ξηρούς καρπούς, καθαρή πρωτεΐνη.


Της Βάσιας Καρυτινού-Ντάμτσιου
Γυμνάστρια-Διαιτολόγος @ eVeXia pro personal diet&exercise


Τι είναι οι θερμίδες;
Θερμίδες είναι μονάδα μέτρησης της ενέργειας που υπάρχει σε κάθε τρόφιμο. Το σώμα χρησιμοποιεί τις θερμίδες σαν ενέργεια για να κινείται, να τρέχει, να αναπνέει ακόμα και για να κοιμάται. Ο μέσος άνθρωπος χρειάζεται από 1500-2500 kcal ανά ημέρα (εξαρτάται από το φύλο, την ηλικία, το βάρος). Η πηγή των θερμίδων που καταναλώνουμε καθημερινά, παίζει σημαντικό ρόλο. Τα τρόφιμα «κενά» θερμίδων, αλλιώς junk food, δεν έχουν να προσφέρουν τίποτα στο σώμα. Τέτοια είναι η ζάχαρη και τα στέρεα λίπη όπως το βούτυρο.

Γιατί είναι σημαντική η ισορροπημένη διατροφή;
Η ισορροπημένη διατροφή είναι σημαντική για τα όργανα και τους ιστούς του σώματος ώστε να λειτουργούν σωστά. Διαφορετικά το σώμα είναι επιρρεπές στις αρρώστιες, τις φλεγμονές, την κούραση. Ειδικά τα παιδιά που κάνουν κακή διατροφή κινδυνεύουν να μην αναπτυχθούν αρκετά και να έχουν χαμηλές επιδόσεις στη μάθηση. Οι κακές διατροφικές συνήθειες έχουν συνέπειες που μας επηρεάζουν σε κάθε πτυχή της ζωής μας. Οι καρδιακές παθήσεις, ο διαβήτης, τα εγκεφαλικά οφείλονται στην κακή διατροφή.

Πως να πετύχετε ισορροπημένη διατροφή;
Η καρδιά της ισορροπημένης διατροφής είναι οι βιταμίνες, τα μεταλλικά στοιχεία, οι πρωτεΐνες και άλλα θρεπτικά συστατικά. Οι καλύτερες πηγές είναι:
Φρούτα
Εξαιρετική πηγή θρεπτικών συστατικών και ταυτόχρονα γευστικά. Ανάλογα με την εποχή προτιμήστε τα φρέσκα φρούτα, με φλούδα ή χωρίς, φρουτοχυμό ή φρουτοσαλάτα.
Λαχανικά
Βασική πηγή βιταμινών και μεταλλικών στοιχείων. Τρώγονται με κάθε γεύμα και δίνουν χρώμα, γεύση και κυρίως υγεία! Σπανάκι, μπρόκολο, λάχανο, καρότο, κολοκύθια, κουνουπίδι μερικές από τις επιλογές μας.
Σιτηρά Ολικής Αλέσεως
Αντίθετα με το λευκό αλεύρι που είναι χαμηλό σε θρεπτικά συστατικά, το αλεύρι ολικής αλέσεως διατηρεί τα θρεπτικά συστατικά του λόγω της επεξεργασίας του. Προτιμήστε ψωμί ολικής αλέσεως, όπως και ζυμαρικά ολικής αλέσεως και δείτε τις διαφορές στο σώμα σας.
Πρωτεΐνες
Απαραίτητες για τη διατήρηση και ανάπτυξη των μυών αλλά και για τη λειτουργία του σώματος. Προτιμήστε κρέατα χαμηλά σε λιπαρά όπως κοτόπουλο, γαλοπούλα, κουνέλι. Αφαιρέστε την πέτσα που έχει όλο το λίπος. Βάλτε περισσότερο ψάρι στην εβδομάδα σας. Προτιμήστε ζώα ελευθέρας βοσκής καθώς κάνουν πιο υγιεινή διατροφή. Πρωτεΐνες όμως μπορούμε να πάρουμε και φυτικές. Έτσι, δοκιμάστε φασόλια με ρύζι, μπιζέλια, αμύγδαλα, ηλιόσπορους, μανιτάρια, σόγια, τόφου κ.α.
Γαλακτοκομικά
Περιέχουν πρωτεΐνες, βιταμίνη D, προβιοτικά κ.α. Καθώς μεγαλώνουμε δεν έχουμε τόσο μεγάλη ανάγκη τα γαλακτοκομικά όπως στις μικρές ηλικίες. Ο λόγος είναι ότι περιέχουν και αρκετά λιπαρά. Προτιμήστε λοιπόν, προϊόντα χαμηλά σε λιπαρά και προσπαθήστε να τρώτε μικρές ποσότητες μέσα στην ημέρα.
Λιπαρά
Τα λιπαρά είναι απαραίτητα. Καλύτερα είναι τα μονοακόρεστα έλαια όπως το ελαιόλαδο. Αποφύγετε τα τηγανητά και γενικά τα πολυακόρεστα έλαια.


Αν συνδυάσουμε όλα τα παραπάνω με τη μείωση του αλκοόλ, του αλατιού, της καφεΐνης, των αναψυκτικών, τότε έχουμε μια υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή. Χωρίς να στερούμαστε κάτι, τρώμε απ'όλα, δίνουμε προσοχή στις ποσότητες και αποφεύγουμε το βραδυνό φαγητό λίγο πριν τον ύπνο. Έτσι, θα έχουμε ένα σώμα υγιές και ένα μυαλό σε διαύγεια!



Photo credits: Lazycup.com

Ads

Το prasinizo.gr στο Facebook